maandag 17 augustus 2015

17 augustus, een ander logement



17. Heden worden Nauta en ik gescheiden, dewijl ik bij mijn broeder, Van Schelle1 en Biersma2 ga logeren bij eene Monsieur Delralé Jozef, alwaar wij het heel goed hebben, zijnde een rijke of ten­minsten welgestelde boer. De familie bestaat uit man, vrouw, 2 lieve, aardige dogters, de oudste Aurelie en de andere Charlotte geheten, en een zoon van 10 à 11 jaren, een hubsche3 familie. 
De mama des huizes is zeer met ons ingenomen en wij zijn het niet minder met deze twee lieve meis­jes, die voor hare stand zeer wel zijn opgevoed en te Valenciennes hebben school gelegen. Ik heb thans het genoegen om op een goed bed te mogen slapen, het welk mij sedert Maing niet heeft morgen gebeuren.

Johan Hendrik Koelman, Twee jonge meisjes (1830-1887) Rijksmuseum, RP-T-1953-480, Publiek domein




1 Waarschijnlijk Gijsbert van Schelle (Leiden 1784-Vaassen 1846), in 1830-1838 ontvanger der Registratie te Dokkum. In 1838 hield hij daar boelgoed. Stierf ongehuwd.
2 Roelof Biersma (Mildam 1793-Heerenveen 1867), griffier bij de rechtbank te Heerenveen.
3 hübsch (Duits): aardig, plezierig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten